Proposal ID: 5030458
ICCS project ID: 68005000
Role: Ε.Υ. Έργου
Acronym: AVINT
Type of action: Παρέμβαση ΙΙ “Συμπράξεις Επιχειρήσεων με Ερευνητικούς Οργανισμούς της Ενιαίας Δράσης Κρατικών Ενισχύσεων Έρευνας, Τεχνολογικής Ανάπτυξης & Καινοτομίας «ΕΡΕΥΝΩ – ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ – ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ»

AVINT: Ενσωμάτωση αυτόματων οχημάτων στον αστικό συγκοινωνιακό ιστό

Duration in months: 36
Fixed keyword 1: αυτόματη οδήγηση, αυτόματα οχήματα
Fixed keyword 2: κυκλοφοριακή ασφάλεια
Fixed keyword 3: αυτοκινητόδρομοι, αστικός ιστός

Eμφάνιση της αυτόματης οδήγησης (ΑΟ) είναι μια τεράστια αλλαγή στον τομέα των οδικών μεταφορών, που θα έχει πολύ θετικές επιπτώσεις σε θέματα κυκλοφοριακής ασφάλειας, αποδοτικότητας των μεταφορών καθώς και στις περιβαλλοντικές επιπτώσεις αυτών. Η ανάπτυξη της ΑΟ έχει ακολουθήσει δύο κατευθυντήριες γραμμές: α) των μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών που ενσωματώνουν διαδικασίες ΑΟ στα μοντέλα τους και β) των εταιρειών που εστιάζουν σε μικρά επιβατικά λεωφορεία που κινούνται αυτόματα με μικρές σχετικά ταχύτητες στον αστικό ιστό. Στην πρώτη περίπτωση η έμφαση δίνεται αρχικά σε περιβάλλοντα οδήγησης αυτοκινητοδρόμων ενώ στη δεύτερη στον κυκλοφοριακό ιστό των πόλεων. Μια και οι αστικές μεταφορές αποτελούν εν δυνάμει τη μοναδική λύση για την ελάφρυνση του αστικού κυκλοφοριακού φορτίου στη συγκεκριμένη πρόταση εστιάζουμε σε αυτές. Δύο είναι τα βασικά προβλήματα που εμποδίζουν την ευρεία εξάπλωση της ΑΟ παγκοσμίως. Πρώτον η τεχνολογία πρέπει να προχωρήσει ώστε να καλύπτει πλήρως όλες τις ανάγκες επισκόπησης του περιβάλλοντος χώρου του αυτοκινήτου με τρόπο ασφαλή και κυρίως σε χαμηλό κόστος. Δεύτερον πρέπει να ξεπεραστούν τα νομικά θέματα (όπως η συνθήκη της Βιέννης) που απαγορεύουν την ευρεία κυκλοφορία των αυτόματων οχημάτων. Για το πρώτο πρόβλημα, επικεντρώνοντας στα μικρά επιβατικά λεωφορεία αστικών διαδρομών η τεχνολογία έχει προχωρήσει πολύ, υποβοηθούμενη από το ότι πρόκειται για οχήματα που κινούνται με σχετικά μικρές ταχύτητες. Έχουν εμφανιστεί πολλά οχήματα τέτοιου τύπου από μικρομεσαίες εταιρείες που έχουν ήδη χρησιμοποιηθεί σε πολλαπλές εφαρμογές παγκοσμίως, σε ελεγχόμενα συνήθως περιβάλλοντα (λιμάνια, αεροδρόμια, αποθήκες ή εργοστάσια, εν γένει ιδιωτικά οδικά δίκτυα). Για το δεύτερο πρόβλημα, η ώθηση που έδωσαν μια σειρά Ευρωπαϊκών προγραμμάτων – με ισχυρότερο παράδειγμα το έργο CityMobil2 (CM2) – έχει οδηγήσει πολλές Ευρωπαϊκές χώρες να θεσμοθετήσουν νόμους και κανόνες που καθιστούν δυνατή την -πιλοτική έστω- κυκλοφορία αυτόματων οχημάτων.

Lab URL: http://mfol.ece.ntua.gr/